Jak w 2020 transportować ponadgabaryty na sto procent! - transport inside

transport wielkogabarytowy

Transport ciężki a formalności

Transport bardzo rzadko kojarzy się z koniecznością załatwiania wielu formalności. I rzeczywiście często jest on realizowany na zasadach ogólnych, które nie wymagają jakichś specjalnych pozwoleń, czy przygotowań. Inaczej jest

Jak w 2020  transportować ponadgabaryty na sto procent! - transport inside transport wielkogabarytowy
jednak w przypadku transportu ciężkiego. Transport ponadgabarytowy wymaga różnego rodzaju zezwoleń, protokołów, czy planów.
Aby transport mógł odbyć się daną trasą, musi ona być sprawdzona pod kątem między innymi nośności. Dopiero fachowe ekspertyzy pozwalają konkretne odcinki do trasy włączyć. Ale i to nie wszystko. Ekspertyzy trafiają bowiem wraz z podaniem o zezwolenie do odpowiednich instytucji. I dopiero one wydają decyzję, czy rzeczywiście na danej trasie może być wykonany transport ciężki dla konkretnego ładunku. Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia, czy przygotowania protokołu objazdu trasy, gdy zajdzie taka potrzeba. Jak więc widać transport maszyn, hal, czy różnego rodzaju zbiorników wiąże się bardzo ściśle z zaawansowanymi procedurami i licznymi formalnościami.


Dlatego też wraz z jej rozwojem

Transport to gałąź przemysłu, która od wieków służy człowiekowi. Dlatego też wraz z jej rozwojem ogromny nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo. I dotyczy ono nie tylko transportu osób, czy standardowych towarów. Bezpieczeństwo na drogach to priorytet także tam, gdzie odbywa się transport ponadgabarytowy. Jako jego przykład wymienić można tutaj transport ciężki. Dotyczy on tych towarów, których masa przekracza 42 tony. Aby taki towar przetransportować, trzeba i jego samego, i samą trasę dokładnie przygotować. W tym celu potrzebne są dokładne ekspertyzy stanu dróg oraz mostów, czy będą one w stanie ciężar udźwignąć. Gdy ekspertyzy oraz plany są gotowe, przewoźnik musi jeszcze wystąpić o zezwolenie. I dopiero wtedy, gdy jest ono wydane, można przystąpić do realizacji transportu.
Ze względu na specyfikę, transport maszyn i innych towarów ponadgabarytowych wymaga pełnego profesjonalizmu. Tylko wtedy zarówno sam towar, jak i drogi oraz ich uczestnicy pozostają bezpieczni. A to jest najważniejsze.


Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują

W transporcie drogowym ładunek ponadgabarytowy lub ładunek z nadwagą to ładunek, który przekracza standardowe lub zwykłe prawne ograniczenia wielkości lub wagi, które ciężarówka może przewozić na określonej części drogi, autostrady lub innej infrastruktury transportowej, takiej jak fracht lotniczy lub fracht wodny. W Europie można go określić jako transport specjalny lub transport ciężki i transport ponadgabarytowy. Może wystąpić obciążenie graniczne na oś. Jednak obciążenie, które przekracza limity na oś, ale nie ogólne limity masy, jest uważane za nadwagę. Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują transport maszyn budowlanych takich jak dźwigi, ładowacze czołowe, koparki podsiębierne i tym podobne, gotowe domy, kontenery, elementy konstrukcyjne jak belki mostowe, generatory, pędniki wiatraków, stopnie rakietowe, sprzęt przemysłowy. W określonym kraju drogi są budowane w sposób, który umożliwia pojazdowi o wymiarach mieszczących się w standardowych granicach prawnych bezpieczne (choć niekoniecznie łatwe) prowadzenie i skręcanie. Drogi, na których nie są dozwolone duże pojazdy, mogą być oznaczone znakami drogowymi. Mogą one obejmować obciążenie osi, wysokość, szerokość lub ograniczenia długości całkowitej.


Te giganty transportowane są tylko i

Transportowanie dużych ładunków na terenie Europy jest tematem bardzo skomplikowanym. W odróżnieniu od zwykłych transportów, transport ponadgabarytowy wymaga obecności pilota zarówno prowadzącego konwój, jak i zamykającego konwój. Takie przejazdy odbywają się z reguły w nocy. Dla kogo przeznaczony jest taki transport? Po co w ogóle przewozić ciężkie ładunki? Idealnym przykładem jest import maszyn rolniczych z Niemiec. Kombajny, ogromne przyczepy czy ciągniki rolnicze kwalifikują się pod transport ciężki. Niektóre mniejsze modele ciągników można przewieźć zwykłym tirem, ale generalnie transport maszyn odbywa się na zasadach przewozu ponadgabarytowego. Drugim, sztandarowym przykładem transportów ciężkich, które spotyka się bardzo często na niemieckich autostradach są elementy budowy wiatraków elektrycznych. Te giganty transportowane są tylko i wyłącznie w nocy. Szerokość takiego ładunku często zajmuje ponad szerokość jednego pasa ruchu, co ogranicza możliwości wyprzedzania nawet dla samochodów osobowych.